Nogle generelle spørgsmål

Her tales om alt til TS der ikke hører hjemme under andre Fora
hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » fre dec 22, 2017 11:41 pm

Hejsa

Jeg har ikke været aktiv i jernbanesimulationsverdenen i mange år, ja vel snart rigtig mange år, tiden går jo... Jeg var en del aktiv tilbage i starten af Microsoft Train Simulator tiden. Og i sin tid lavede jeg Østbanen til MSTS. Men sad lige og kiggede på diverse screenshots. Og må sige det ser jo noget federe ud i dag! Jeg har sikkert ikke evner til at lave ruter, men måske nogle scenarier kunne være fristende. Især det at det på diverse screenshots at der er kommet danske signaler! Det er jo et kæmpe fedt plus!

Men jeg gætter på at det kræver en rimelig kraftig pc for at fungere ordentligt? Eller hvad er jeres erfaringer? Har en alm bærbar semibillig Lenovo, som er et par år gammel. Har faktisk ikke lige styr på dens diverse facts. Så tænker det er lidt spild af penge at købe spillet i nuværende situation. Men må indrømme grafikken ser fed ud. Men jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde info om hvad man helst skal have for at køre de danske ruter?

Derudover et spørgsmål til de danske signaler? Har set en youtube video fra Jylland 2000, og må sige jeg er meget imponeret over detalje graden med signalerne, standsignaler, forsignalering osv.! Det er meget meget imponerende. Det gør det jo kun mere interessant at få set nærmere på.

MVH
Hans Pedersen

Nikonissen
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors maj 18, 2017 12:14 pm
Geografisk sted: Herning, Danmark

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af Nikonissen » lør dec 23, 2017 11:16 am

Hej Hans

Dejligt at du har fundet interessen frem igen. Har ikke prøvet at lave scenarier til MSTS, men så vidt jeg ved er det meget anderledes i forhold til TS2017.
Definitionen af "en kraftig PC" når vi taler om det inde for TS er en der ligger på "recommended" inde på Steams hjemmeside for Train Simulator.
Hvis du ruller ned, kommer du til et vindue der hedder "systemkrav". Derunder kan du se hvilke typer af forskellige ting det kræver af en PC for at kunne spille det i højeste opløsning.
http://store.steampowered.com/app/24010 ... Simulator/

En ældre Lenovo kan højest sandsynlig ikke bruges hvis man vil have det bedste af det bedste grafik uden at spillet kommer til at hakke en hel del, hvis ikke det kommer til at Crashe (lukke ned)

Så køb en stationær/gaming bærbar der kan trække hele pivtøjet. Et tip kan være at skrive de forskellige krævede specifikationer ned, og så gå ind i en elektronikbutik (f.eks. Power eller Elgiganten) Og vise papiret til en af dem der arbejder derinde. Så burde de kunne finde noget der er tilsvarende.

Hvis man vil køre på bærbar, skal man nok op i 8.000,- og over. Hvis man vil køre på stationær er det noget billigere. Ca. 5500 og over for computeren alene (Men så skal der jo også købes skærm, tastatur og mus)
Med venlig Hilsen
Nikolai Nissen

hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » lør dec 23, 2017 11:43 am

Hmm gætter på det er derfor jeg også tidligere har sprunget fra når jeg var inde og kigge ;) Prisen på nyt udstyr hehe.

Men nogle enkelte spørgsmål. Virker de danske signaler fornuftigt? Er det til at lave ordentlige scenarier eller er der en masse drillerier med det ikke lige vil som man forestiller sig?

Og hvad med selve installering af tog og ruter og aktiviteter osv. Er det stadig at man skal hente 700 forskellige ting fra forskellige sider? Eller er det blevet lidt mere "plugin" agtigt? Hvis i forstår hvad jeg mener. Til sidst i MSTS skulle man jo rode rundt i filmapperne frem og tilbage osv. Så skulle man kopiere lyd ind fra et sted og cabview fra et andet osv osv osv. Er det hele mere samlet nu? eller kommer det helt an på de enkelte ting man downloader?

MVH
Hans

Nikonissen
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors maj 18, 2017 12:14 pm
Geografisk sted: Herning, Danmark

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af Nikonissen » lør dec 23, 2017 5:23 pm

De danske signaler følger med ruten Jylland 2000. De fungerer fint. Det er dog ikke noget man må pille ved da det er Team Trainsim's objekter. Scenarier er ikke særlig svært at lave når først man fanger hvordan man gør. Så kan man begynde at eksperimentere med forskellige ting.

Installation er forskelligt fra tog til og og fra rutet til rute. Men hovedsageligt når man downloader tog, ruter osv. ligger indholdet i en .rwp fil. Den skal udpakkes af Utilities som er et program der ligger i Train Simulator mappen. Det er beskrevet hvordan man bærer sig ad med at få det til at fungere i read_me filer der altid følger med.

Der er dog få ting som næsten alle danske tog/ruter kræver. Og det er de to filer fra Steam,
European Loco & Asset Pack:
http://store.steampowered.com/app/20830 ... sset_Pack/

US Loco & Asset Pack:
http://store.steampowered.com/app/20830 ... sset_Pack/

MY, ME, MZ IV og IC3 kræver allesammen disse pakker. Det samme gælder flg. ruter:
Northern Europe, Jylland 1960 og Jylland 2000 (Og højest sandsynligt også den kommende Sjælland 2015)
Med venlig Hilsen
Nikolai Nissen

hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » lør dec 23, 2017 8:03 pm

Tusind tak for fine svar. Jeg vil overveje situationen og se nogle flere youtube klip osv :)

hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » fre dec 29, 2017 11:25 pm

Nå jeg prøvede at hente Train simulator til min nuværende bærbare. Det forløb overraskende godt med de ruter der medfølger. Og mit køb for år tilbage inde på Steam gælder åbenbart stadig til opdatering til TS 2018! Det havde jeg ikke troet. Men da jeg først hentede Steam ned og fik genskabt kodeord, så kunne jeg hente Trainsimulator 2018 og installere uden at skulle købe noget. Så langt så godt. Tænker måske nogle andre ting kræver mere end det der følger med i forhold til min pc-kraft osv. men det må jo komme an på en prøve.

Nå, men det der imponerede mig mest var jo Jylland 2000 og danske signaler. Så efter en kort testtur med det medfødte så ind og læse hvordan jeg får hentet det. Jeg ser jeg skal have Jylland 1960 først. Den henter jeg så. Ser der på downloadsiden står at man skal have European community asset pack og US community asset pack... Første problem, dem kan jeg ikke finde nogen steder... men der står så også det er hvis man er ny bruger fra 2015 af... Jeg tænker mit oprindelige køb er ældre, og finder også et vindue i Steam hvor der står noget lignende er installeret. Det er dog ikke ordret sådan pakkerne hedder. De hedder "European Community asset og loco pack" og "US community asset og loco pack"... Men jeg tænker det må være dem og de dermed må være der.

Nå, men så læser jeg den vedhæftede readme fil. (Der står i øvrigt ikke noget om de 2 pakker i readme filen). Til gengæld står der en masse pakker man skal hente for at få de indbyggede free roam scenarier til at virke, og de skal installeres før Jylland 1960... Nå, men jeg tænker, de links virker ikke, så det er jo svært, og vælger derfor at sige at jeg vil bare lige prøve at installere ruten og så kan jeg gå i scenarie byggeri og se ruten an... Så når jeg til punktet installation. Der har jeg så næste udfordring! Der står: "Start din package manager"... Jeg aner ikke hvad det er... Prøver at google lidt, og tænkte var der ikke noget med "winrar" kunne bruges. Jeg henter så winrar og prøver at åbne RWP filen med det... Så åbner den et nyt vindue hvor der så er 2 foldere. Content og Assets. Men det installerer jo intet... Hmmm hvad gør en klog så. Jeg tænkte, de 2 foldere content og assests må også være inde i Train simulator folderen. Jeg kopierer så de undermapper tilsvarende over manuelt. Uden på nogen måde at føle mig sikker på hvordan det gøres korrekt. Bagefter står der så, efter endt installation luk RW, Start RW igen og tøm cachen... For det første havde jeg aldrig RW åben mens jeg flyttede foldere? For det andet hvor i alverden skal jeg tømme noget cache? er det inde i spillet? eller hvor? jeg fatter hat... Nå, men jeg prøver at åbne RW og gå i Build Scenarie. Og mindsandten stor er min overraskelse, der er pludselig noget Jylland 1960 derinde... Jeg åbner det, men ser intet... Bare grønt græs hele vejen rundt så langt øjet rækker... Jeg trykker så 9, og kan der zoome ud og finde 2D kortet, her kan jeg se alle strækninger og spor osv... Men jeg kan ikke rumme at se dem i 3D... I øvrigt kan jeg slet ikke finde en exit knap inde i scenarie bygge delen... Ender med at må kværke Train simulator ude fra windows, for jeg kan ikke finde ud af at lukke det ned! ESC knap virker ikke og kunne ingen exit knapper finde at trykke på...

Nu sidder jeg så... Er det virkelig så bøvlet og svært, eller er jeg bare totalt idiot der ikke fatter almindelige betegnelser i beskrivelsen af hvad man skal gøre? Nå jeg tænkte jeg hellere måtte afinstallere igen, for at have en ren installation... Så kunne jeg heller ikke finde ud af at afinstallere Railworks alene, så jeg endte med at afinstallere hele Steam, så tog den Railworks med... Og nu er jeg så ved at få den installeret igen. Så de medfølgende ruter virker hvert fald... Men jeg kunne godt tænke mig lidt bedre grundbeskrivelser af hvad man skal gøre som totalt nybegynder.

Har jeg de 2 pakker European og US packs?
Hvilken package manager skal man bruge? Read me filen beskriver det som om man bare skal trykke install... Det lyder nemt? Men er det ikke når man ikke ved hvor?
Hvor er cachen der skal tømmes?
Og hvad med alle de tog og signalpakker hvor links ikke virker. Kan måske gætte mig frem til dem på download siden, uden jeg har forsøgt det endnu.

Ja det blev en frygtelig lang tekst. Men jeg har nu set mange videoer på youtube fra DKrailworks kanalen og er faktisk lidt fristet af at komme i gang med spillet igen. Men må indrømme at efter få timer sådan en aften her er jeg tæt på at opgive alt håb om jeg kan finde ud af det... Føler mig som en pensionist, på trods af jeg "kun" er 38... :(

MVH
Hans

Nikonissen
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors maj 18, 2017 12:14 pm
Geografisk sted: Herning, Danmark

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af Nikonissen » lør dec 30, 2017 3:02 pm

Du skal bare ignorere "Community asset pack" delen. Da den ikke eksisterer mere. Istedet skal du bruge, som jeg nævnte tidligere, disse to pakker. Så er du kørende ;)

European Loco & Asset Pack:
http://store.steampowered.com/app/20830 ... sset_Pack/

US Loco & Asset Pack:
http://store.steampowered.com/app/20830 ... sset_Pack/

Hvis du logger ind på steam i din browser, kan du se om du ejer pakkerne :D
Der er lige nu tilbud på begge pakkerne med 60%, så hvis du mangler dem, kan det ikke fås meget billigere 8-)
Hvis den siger noget i retningen af "Ved at købe denne pakke modtager du ikke [Indsæt navn på asset pack]" så har du den allerede, og behøver ikke at købe den igen.

Her er en rigtig god guide til hvordan du installerer ruter, tog osv.
Se videoen igennem og du vil forstå meget mere :)
https://www.youtube.com/watch?v=UTokUcG06V8

Det er nøjagtig samme fremgangsmåde med Jylland 1960/2000 som det er med den viste rute, Northern Europe

Jeg har lavet en opdateret read_me af Jylland 1960 med nye links der fungerer (Den henter du bare under min kommentar)

Du er ikke dum, fordi du ikke kender systemet. Det er noget man skal lære. Processen er også meget svær at beskrive på skrift, men videoen burde hjælpe dig rigtig meget :D
Vedhæftede filer
Jylland 1960 README Opdateret.pdf
(214.81 KiB) Downloadet 314 gange
Med venlig Hilsen
Nikolai Nissen

hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » lør dec 30, 2017 9:46 pm

Genial video! Tak for link!

Det hele gav pludselig langt mere mening!!! Nu har jeg fået hentet og installeret Jylland 1960 og Jylland 2000 og det materiel der stod read me filerne. Og det virker. Det er jo faktisk ret enkelt at installere nye tog og vogne! Der var dog 2 ting download ikke virkede her på siden, men fandt dem så på Oldtimerklubben... ME-togene hentede den 0 kb herfra. Og den tyske signalpakke: Schusters tyske HV signaler v.5.2.1 kunne jeg heller ikke få download til at virke herfra. Det kan dog have været tilfældigt :)

Nu glæder jeg mig til at forsøge at gå lidt mere i dybden nu jeg har forstået lidt grundprincipper omkring det :)

Tak igen!

Nikonissen
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors maj 18, 2017 12:14 pm
Geografisk sted: Herning, Danmark

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af Nikonissen » søn dec 31, 2017 2:52 pm

Så lidt! :D
Fantastisk at du fik det til at fungere

Hvis du møder flere problemer, skal du bare skrive herinde. Så er der mange der gerne vil hjælpe! :lol:
Med venlig Hilsen
Nikolai Nissen

hkp
Indlæg: 78
Tilmeldt: fre dec 22, 2017 10:01 pm

Re: Nogle generelle spørgsmål

Indlæg af hkp » søn dec 31, 2017 3:37 pm

Synes det er ærgerligt at man ikke kan se hvilke tog der skal bruges til et scenarie før man henter det. Foreløbig er det ikke lykkedes mig at finde et scenarie til Jylland 2000 uden det kræver noget payware. Findes der nogen? Svært at se før man downloader dem.

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster